Najczęstsze usterki wybranych modeli RENAULT i nie tylko...

Najczęściej wymieniane części w samochodach Renault

Najczęstsze wymieniane części w samochodach RENAULT

Pasek rozrządu, pompa wody (płynu chlodzącego)

Pasek rozrządu występuje prawie we wszystkich modelach Renault takich jak:
Kangoo, Clio, Megane, Laguna, Scenic, Fluence, Koleos, Espace, Vel Satis, Trafic, Master, Thalia, Twingo,Latitude. Skutkiem jego zerwania może być kosztowna naprawa silnika. Bardzo często pompa wody (płynu chłodzącego) jest napędzana paskiem rozrządu. W takim przypadku przy wymianie paska rozrządu warto wymienić pompę wody, ponieważ może ulec uszkodzeniu przed kolejną wymianą paska. Gdy przez niewymienioną pompę wody zacznie wyciekać płyn chłodzacy, lub gdy pojawi się glośna praca jej łożyska , trzeba dublowac robociznę i wymienić pasek rozrządu na nowy (wg technologii naprawy Renault) - czyli dublowanie kosztów. Z tego samego powodu warto rówież przy wymianie paska rozrządu wymienić uszczelniacze wałka(wałów)rozrządu oraz wału korbowego.

Rozrząd, pompa wody, uszczelniacze Renault

Pasek wielorowkowy (osprzętu, akcesoriów)

Pasek osprzętu, akcesoriów, wielorowkowy występuje we wszystkich modelach Renault takich jak:
Kangoo, Clio, Megane, Laguna, Scenic, Fluence, Koleos, Espace, Vel Satis, Trafic, Master, Thalia, Twingo,Latitude. Często występuje w kpl.razem z rolką napinającą, którą także należy wymienić. Najcześciej uszkodzeniu ulega rolka napinająca/ prowadząca. Uszkodzenie takie objawia się piskami paska po uruchomieniu zimnego silnika, może także pojawic się buczenie lub wycie nasilające się wraz z ze wzrostem obrotów silnika. Często postrzępiony pasek osprzętu zrywając się może uszkodzić: sąsiadujące elementy (wiązka silnika i inne przewody), a w najgorszym przypadku może uszkodzić obudowy rozrządu i wkręcić się do paska powodując poważną awarię silnika.

Pasek wielorowkowy Renault

Turbosprężarka

Turbosprężarka występuje większości modelach Renault takich jak:
Kangoo, Clio, Megane, Laguna, Scenic, Fluence, Koleos, Espace, Vel Satis, Trafic, Master, Thalia, Twingo,Latitude. Turbosprężarki stosowane są za równo w modelach z silnikiem Diesla oraz w silnikach benzynowych. Ich żywotność najczęściej zależy od sposobu eksploatacji. Po uruchomieniu zimnego silnika nie należy go zbytnio forsować. Natomiast po ostrzejszej jeździe przed zgaszenie należy poczekać ok. minuty na biegu jałowym aby wystudzić turbinę. Najczęstszą usterką turbosprężarek są wycieki oleju lub uszkodzenie łopatek turbiny przez zassanie zanieczyszczeń z układu dolotowego. Uszkodzona turbosprężarka może wyssać olej z silnika i wtłoczyć go do komór spalania powodując rozbieganie się silnika. W ASO Renault dostępne są turbosprężarki nowe i regenerowane. Na rynkach lokalnych pojawia się coraz więcej firm specjalizujących się w regeneracji turbosprężarek. Przy wymianie lub demontażu turbosprężarki należy wymienić przewody olejowe.

Turbospręzarka Renault

Wtryskiwacz i układ wtryskowy

Wtryskiwacz występuje większości modelach Renault takich jak:
Kangoo, Clio, Megane, Laguna, Scenic, Fluence, Koleos, Espace, Vel Satis, Trafic, Master, Thalia, Twingo, Latitude. Najczęściej przyczyną uszkodzenia wtryskiwaczy jest: złej jakości paliwo. Objawami uszkodzonego wtryskiwacza sa: problemy z uruchomieniem silnika lub brak możliwości uruchomienia silnika, nierówna praca silnika, cimny dym z rury wydechowej, świecenie się kontrolki lub komunikatu uszkodzenia wtrysku Czasami pojawiają się również wycieki paliwa przez przewody przelewowe (powrotne).

Wtryskiwacz Renault

Łożyska podpór amortyzatorów przednich / Podpory amortyzatorów

Łożyska podpór amortyzatorów występuje większości modelach Renault, jednak najczęściej uszkadzają się w takich modelach jak:
Kangoo II, Clio II, Megane II i III, Laguna II i III, Scenic II, Fluence, Espace IV, Vel Satis, Master III. Uszkodzenie łożysk podpór amortyzatorów przód obajawia się: głuchymi stukami podczas skręcania kierownicą nawet na postoju.

Łożyska podpór amortyzatorów przód

Stabilizator przód oraz łączniki stabilizatora

Stabilizator przódw samochodach Renault wymienia się na nowy ponieważ najczęściej wyciera się w miejscach styku z wewnętrznymi gumami mocującymi. Wymiana samych wewnętrznych gum (tulei) stabilizatora da krótkotrwały efekt. Objawem żużycia stabilizatora i gum są: zgrzyty i trzaski podczas jazdy po nierównościach np. przejazd przez próg zwalniający. Często także wybijają się zewnętrzne łaczniki stabilizatora, które dodatkowo powoduja stuki w zawieszeniu.

Stabilizator i łączniki Renault

Wahacze przednie

Wahacze przednie wymienia się w całosci w takich modelach jak:
Kangoo II, Clio III, Megane II i III, Scenic II, Fluence. Najczęstszą przyczyna ich wymiany jest: wybicie tulei gumowych oraz sworznia.

Wahacz Megane II Scenic II

Sworzeń wahacza przód

Czasami zamiast wymieniać cały wahacz można wymienić sam Sworzeń wahacza można to zrobić w takich modelach jak:
Kangoo II, Clio II, Laguna II i III, Espace IV, Vel Satis, Trafic II. Objawem wybicia są: stuki w zawieszeniu podczas jazdy po nierónościach

Sworzeń wahacza Laguna Espace Trafic Velsatis Clio Kangoo Thalia

Górne i dolne sworznie wahaczy Master II

Sworzeń wahacza góra / dół Master W Masterze II w wahaczach raz można wymienić sworznie górne i dolne. Przy kolejnych luzach na sworzniach powinno wymienić się cały wahacz.

Sworznie góra i dół Master II

Wahacz i sworzen Master III

Sworzeń wahacza Master III W Masterze III sworzeń jest wymienialny - sworzeń gwintowany.

Sworzeń wahacza przód Master III

Zawiasy Master II

Zawias górny i dolny Master II W Masterze II często zacierają się zawiasy tylnych drzwi załadunkowych. Objawem uszkodzonych zawiesów są problemy z zamknięciem drzwi. W skrajnych przypadkach można uszkodzić tylnią lampę. Niestety regulacja niewiele pomaga. Smarowanie jest praktycznie niemożliwe.

Zawias góra i dół Master II

Zawór EGR Laguna, Scenic, Megane, Clio, Kangoo

Zawór EGR Występuje w większości samochodów Renault wyposażonych w silniki Diesla. Często blokuje się na skutek zanieczyszczenia. Objawem może być nagła utrata mocy podczas przyspieszania, zapalanie się kontrolki wtrysku. Czasami wystarczy zawór EGR zdemontować i wyczyścić.

Zawór EGR Renault

Panewki korbowe 1.5 1.9 dCi Laguna, Scenic, Megane

Panewki 1,5 i 1,9 dCi Bardzo często ulegają uszkodzeniu w samochodach Megane II 1.5 dCi ,których rzadko wymieniany jest olej silnikowy, lub przy jego zbyt niskim poziomie. Bardzo często takie awarie mają miejsce w samochodach firmowych z przebiegiem powyżej 120.000km. Pierwszym objawem są metaliczne stuki z dolnej części silnika. Uszkodzenie panewek może zakończyć się kosztowna naprawą silnika lub jego wymianą.

Panewki korbowe Renault

Uszczelniacz wałka rozrządu

Uszczelniacz wałka rorzadu Najczęstszą przyczyną wycieków oleju od strony rozrządu jest wyciek przez uszczelniacz wałka lub wałków rozrządu. Wyciek może zaoleić pasek rozrządu co skraca jego żywotność. Podczas wymiany uszczelniacza w głowicy należy wymienić pasek rozrządu. Także przy wymianie paska rozrządu warto wymienić ten uszczelniacz. Objawami uszkodzenia może być zapocenie na górnej częsci obudowy rozrządu lub zbieranie się kropel oleju w okolicach dolnej części osłony rozrządu.

Uszczelniacz wałka rozrządu Renault

Uszczelniacz wału przód (od strony rozrządu)

Uszczelniacz wału przód może być także przyczyną wycieków oleju od strony rozrządu. Wyciek może zaoleić pasek rozrządu co skraca jego żywotność. Podczas wymiany uszczelniacza wału należy wymienić pasek rozrządu. Także przy wymianie paska rozrządu warto wymienić ten uszczelniacz. Objawami uszkodzenia może być zbieranie się kropel oleju w okolicach dolnej części osłony rozrządu.

Uszczelniacz wału korbowego os strony rozrządu Renault

Uszczelniacz wału tył (od strony skrzyni biegów)

Uszczelniacz wału tył Bardzo często na połączeniu skrzyni biegów i silnika zbierają się krople oleju. W większości przypadków wycieka olej silnikowy przez tylny uszczelniacz wału, chociaż może także być wyciek z uszczelki miski oleju lub uszczelniacza wałka sprzęgłowego w skrzyni biegów. Technologia Renault przewiduje aby przy każdorazowym demontażu skrzyni biegów wymienić również siłownik sprzęgła (łożysko oporowe).

Uszczelniacz wału korbowego tył Renault

Górna poduszka silnika

Górna poduszka silnika Wybite elementy gumowe poduszki silnika moga powodować stuki i wibracje silnika przenoszace się na nadwozie.

Górna poduszka silnika Renault

Dolna poduszka silnika (łącznik skrzyni biegów)

Dolna poduszka silnika zawana również jako łącznik skrzyni biegów. Objawami wybitej dolnej poduszki silnika są wibracje przenoszące się na nadwozie, stuki (szczególnie przy zmanie biegów), czasami pojawiają się problemy z wbiciem biegu.

Dolna poduszka silnika (łacznik skrzyni biegów) Renault

Koło dwumasowe - zamachowe 1.9dCi 2.2 dCi

Kolo dwumasowe najczęściej ulega uszkodzeniu w silnikach 1.9 i 2.2 dCi. Uszkodzenie objawia się najczęsciej dużymi wibracjami na biegujalowym, odczuwalnymi na całej karoserii. Czasami pojawiają się również metaliczne odgłosy przy wysprzęglaniu.

Dolna poduszka silnika (łacznik skrzyni biegów) Renault

Pompka spryskiwaczy

Pompka spryskiwaczy sporadycznie ulega uszkodzeniu praktycnie w każdym modelu Renault. Uszkodzenie objawia się : brakiem działania, słabą wydajnością lub nieoczekiwanym dzialaniem. Często bywa tak że podczs spryskiwania szyby tylnej właczają się spryskiwacze szyby przedniej. Czasami przyczyną braku działania spryskiwaczy jest zamarznięcie w układzie płyny do spryskiwaczy lub zatkanie dysz.

Pompka spryskiwaczy Renault